Početna | Zanimljivosti | Najneobičniji aerodromi svijeta

Najneobičniji aerodromi svijeta

kansai_aerodrom625

Inženjeri koji u zadatak dobiju izgradnju aerodroma suočavaju se s bezbrojnim izazovima. Ogroman prostor, ravno tlo, povoljni vjetrovi i odlična vidljivost – sve su to faktori koje moraju uračunati i pomiriti. Kako realnost rijetko pruža sve to u jednom paketu, ponekad su prisiljeni raditi s onim što dobiju, pazeći da rad rezultira najsigurnijom strukturom, za pilote i putnike.

Kratak pregled aerodroma širom svijeta otkriva zanimljivu raznolikost situacija, od opasnih i oštećenih slijetnih staza do megastruktura koje funkcioniraju kao mali gradovi. U traženju odgovora na pitanje zašto se idućih sedam aerodroma ističe nad ostalima pomoći će nam i Stewart Schreckengast, profesor zrakoplovne tehnologije sa sveučilišta Purdue.

7. Courchevel International Airport (Courchevele, Francuska)

Kako bi se došlo do slavnog skijaškog resorta Courchevel, potrebno je pronaći put kroz Francuske Alpe, a zatim se uopće usuditi sletjeti na tamošnji aerodrom. Staza je duga samo 520-ak metara, a pravo iznenađenje je veliko brdo na njenoj samoj sredini.

“Polijećeš nizbrdo, a slijećeš uzbrdo,” kaže Schreckengast. Dodaje i to da je brdo, koje ima nagib od 18,5 stupnjeva, toliko strmo da bi manji zrakoplovi vjerojatno mogli postići brzinu dovoljnu da glatko otklize zrakom s ruba. Piloti koji slijeću na Courchevel moraju dobiti poseban certifikat za slijetanje.

6. Congonhas (Sao Paulo, Brazil)

Većina velikih gradova ima i svoj aerodrom, no rijetko je jedan izgrađen samo 8 kilometara od centra grada, pogotovo kad se radi o metropolama poput Sao Paula. Tako neobičan položaj može se djelomično objasniti i činjenicom da je završen 1936., nakon čega je grad doživio brzi razvoj i širenje.

I dok takva blizina aerodroma putnicima predstavlja pogodnost, piloti i kontrola leta neprekidno su pod stresom. “Što se tiče sigurnosti, već je i samo slijetanje upitno, a kad se ubace ograničenja zbog buke i užasno komplicirane rute odlaska i dolaska, pilot se nalazi pred velikim izazovom,” pojašnjava Schreckengast. Srećom, sve visoke zgrade i neboderi dovoljno su udaljeni, pa ne predstavljaju izravne prepreke normalnom letu.

5. Ledena staza na Antarktici

Ledena staza je jedna od tri velike staze kojima se na Antarktiku dopremaju zalihe i istraživači iz Stanice McMurdo. Kako samo ime kaže, na tom području nema asfaltiranih i uređenih staza – samo dugi ledeni komadi ravnog tla, prekriveni snijegom i ledom i neprekidno održavani, koliko se to uopće može.

Iako nema asfalta ni betona, Ledena staza je zaista velika, pa na nju bez većih problema mogu sletjeti čak i grdosije poput C-130 Herculesa i C-17 Globemastera III. U čemu je onda problem? Problem je sletjeti na način da ogromna težina aviona i tereta ne probije ledenu podlogu jer bi zrakoplov lako mogao ostati zaglavljen u snijegu. Kako se led na stazi u toplijim razdobljima topi, promet se preusmjerava na Pegasus Field ili Williams Field, jedine druge staze na kontinentu.

4. Don Mueang International Airpot (Bangkok, Tajland)

Iz daljine, Don Mueang izgleda kao bilo koji drugi aerodrom srednje veličine. Ipak, točno između dvije staze za polijetanje nagurano je ni više ni manje nego – igralište za golf.

Schreckengast, koji je pri gradnji ovog aerodroma radio kao konzultant, kaže da je jedan od najvećih problema to što se prilazne staze nalaze samo na suprotnim krajevima. Nakon što je preporučio da se jedna izgradi u sredini, odgovor je bio “apslutno nema šanse, to bi uništilo zelenu površinu.” Aerodrom i spomenuti teren prije su bili potpuno u sastavu vojske, no s vremenom su se prebacili i na komercijalne letove. Zbog sigurnosti, javnosti je ograničen pristup zelenim površinama.

3. Madeira International Airport (Madeira, Portugal)

Madeira je maleni otok, prilično udaljen od obale Portugala, što znači da je aerodrom koji može primiti komercijalne letove i tu veličinu zrakoplova vrlo važan za razvoj i život tamošnjeg stanovništva. Prvotna staza bila je duga samo kilometar i pol, što je predstavljalo visok rizik čak i za iskusne pilote, a ograničavalo je uvoz i turizam.

Inženjeri su izgradili nevjerojatan most od oko 200 stupova, na koji je položena podloga staze, koja je time produljena na oko 2,7 kilometara. Most, duljine oko 900 metara i širine oko 180 metara, dovoljno je snažan da podnese težinu putničkih zrakoplova iz klase 747. Struktura je 2004. dobila nagradu “Outstanding structure award” i pohvale kako su dizajn i izvedba dobar primjer poštivanja okoliša i estetskih načela.

2. Gibraltar

Gibraltar se smjestio između Španjolske i Maroka, a konstrukcija pripadajućeg aerodroma datira još iz Drugog svjetskog rata. Komercijalni letovi su svakodnevica, a staza i dalje služi Kraljevskom zrakoplovstvu Velike Britanije.

Najzakrčenija cesta u Gibraltaru je Avenija Winston Churchill, a razlog tome je njen položaj – izravno siječe slijetnu stazu. Pri svakom slijetanju, rampe poput onih na pružnim prijelazima zadržavaju pješake i automobile. “Na jednoj strani otoka imate planinu, a na drugoj grad,” objašnjava Schreckengast. “Staza na otoku prolazi s jedne na drugu stranu jer je to jedini ravni dio terena, to je jedino što se moglo iskoristiti. Rampe ipak uredno osiguravaju područje.”

1. Kansai International Airport (Osaka, Japan)

Slobodno zemljište je tražena roba u Japanu i nema ga mnogo. Kako bi stvorili ovu kolosalnu strukturu, inženjeri su se morali zaputiti gotovo 5 kilometara od obale, u zaljev Osaka. Izgradnja je započela 1987., a već 1994. počeli su slijetati veliki putnički zrakoplovi. Putnici s aerodroma do otoka Honshu mogu krenuti autom, željeznicom, pa čak i brzim trajektom.

Umjetni otok Kansai dug je 4 kilometra, a širok 2,5 – dovoljno velik da se vidi iz orbite. Pri izgradnji, inženjeri su u obzir morali uzeti potresne zone, opasne ciklone, nestabilno morsko dno i pokušaje sabotaže. Koliko god impresivan, otok bi mogao postati žrtva sve više razine mora. “Kad je ovaj otok građen, inženjeri vjerojatno nisu mislili na globalno zagrijavanje. Za kojih 50 godina, sve bi to moglo biti pod vodom,” upozorava Schreckengast.

Izvor: 7coollist
Foto:  7coollist

  • Prijavi se na naš newsletter i ne propusti super ponude aviokarata Croatia Airlines, Turkish, Lufthansa i ostalih...
    * Obavezno