Početna | Vijesti | 10 najzanimljivijih priča o putovanjima u 2010 god.

10 najzanimljivijih priča o putovanjima u 2010 god.

Tijekom cijele 2010. godine u novinskim naslovima su dominirala putovanja, od udruživanja
zrakoplovnih kompanija, vulkana pa sve do kontraverznih skeniranja putnika na aerodromima. A što
je sa svim novim aerodromskim pristojbama? No, bilo je i velikih napredaka, od željeznice za brze
vlakove u Kini do velikog koraka prema svemirskom turizmu. U nastavku 10 najboljih priča vezanih uz
putovanja…

10. Delta Airlines postaje najveća svjetska zrakoplovna kompanija
Nakon udruživanja Delta Airlines i Northwest Arlines, 8. siječnja 2010. god., 821 avion je prometovao
pod oznakom Delta Airlines. Međutim, najveće udruženje zrakoplovnih kompanija, iako je prošlo
bez poteškoća, ugasilo je mogućnosti budućeg uspješnog udruživanja drugih zrakoplovnih
kompanija. United Airlines i Continental Airlines, su odlučili riskirati te su se odlučili udružiti pod
zajedničkim nazivom UAL (iako će ove zrakoplovne kompanije prometovati pod svojim starim
nazivom do kraja 2011. god.). Međutim, ove zrakoplovne kompanije su se suočile sa povećanjem
cijena zrakoplovnih karata, s obzirom da velike zrakoplovne kompanije sa manjom konkurencijom
se suočavaju povećanjem troškova, smanjenjem dobiti i nametanjem ograničenja. „Koliko god
udruženja zrakoplovnih kompanija bila neophodna, putovanja će neizbježno patiti“, kaže Maria Polk,
predsjednica uprave Tours.com.„Udruženja daju svima, od putničkih agencija, touroperatora pa do
samih putnika, puno manje mogućnosti vezanih uz prihvatljivije cijene putovanja, bolju uslugu,
dok otežavaju i poslovna putovanja.No, gledajući to sa svjetlije strane, u vrijeme pada svjetskog
gospodarstva, ova udruženja omogućavaju zadržavanje aviona u zraku i te vam omogućavaju dolazak
do željene destinacije kad god to želite. A dok god ima aviona u zraku, ljudi će putovati“.

9. Vulkanski oblak sa Islanda putuje preko cijele Europe
Island ima oko 35 vulkana a Eyjafjallajökull, glečer vulkan, se čak niti ne smatra velikim „vulkanskim
igračem“. Međutim, vulkanska eksplozija u travnju 2010. godine, poslala je oblak vulkanskog pepela
visoko u zrak te je prizemljila više od 63 000 letova u preko 23 europske zemlje. Zrakoplovne
kompanije su ponovno počele prometovati unutar jednog tjedna od erupcije ali ova erupcija je
poslužila vulkanolozima koji rade sa zrakoplovnim kompanijama, da smisle rješenja i sigurnosne mjere
za buduće geološke incidente.
„U tjednima nakon incidenta sa vulkanskim oblakom, Travelocity je proveo istraživanje među putnicima
kako bi saznali koji, ukoliko ih je bilo, utjecaj je imao navedeni incident na njihove stavove“ kaže Genevieve
Shaw Brown, viša urednica u Travelocity. „Zanimljivo je da, unatoč velikom poremećaju u zračnom prometu,
putnici su i dalje htjeli ići na planirane godišnje odmore, čime su putnici ponovno dokazali svoju
otpornost.“

8. Svemirski turizam uzima jedan veliki korak
Novinski članci vezani uz putovanja u svemir su u ovoj godini tiho objavljivani iz udaljene pustinje
New Mexico. Svemirska luka America vrijedna 209 milijuna dolara će uskoro postati prvi svjetski
objekt posvećen putovanjima komercijalnih svjetskih letjelica. Skoro 2 milje (oko 3 km) duga pista je
završena u listopadu dok bi ostatak objekta trebao biti završen u roku od dvije godine.
U srpnju i listopadu 2010. godine uspješno je testiran let kapsulom sa kojom će u svemir, moći
putovati 6 putnika (svaki od njih će morati potrošiti 200 000 $ za sjedalo do prozora) i dva pilota. Do
sada se prijavilo preko 400 ljudi za putovanje u svemir koja započinju početkom 2015. godine.
Svoje svemirsko putovanje možete rezervirati i u Hrvatskoj u putničkoj agenciji Ulix
kod jedinog ovlaštenog zastupnika Virgin Galactic-a.

7. Naknade za ručnu prtljagu zrakoplovne kompanije Spirit Air
Putnici su već jako dugo nezadovljni naknadama za prijevoz prtljage, a od kolovoza 2010 god. Spirit
Air je postao prva zrakoplovna kompanija koja je počela naplaćivati naknadu za ručnu prtljagu: 45$ na
aerodromima, 30$ preko interneta. Do sada, niti jedna zrakoplovna kompanija u SAD-u nije slijedila
primjer Spirit Air-a.
Do ovoga je došlo jer je Ministarstvo financija prošle godine izmjenama zakona otvorilo mogućnost
zrakoplovnim kompanijama da naplaćuju naknade umjesto da povisuju cijene zrakoplovnih karti, a
naknade za usluge koje nisu prijeko potrebne ne podliježu oporezivanju. American Airlines, Delta
Airlines, JetBlue Airways, United Airlines, i US Airways su javno obećale da neće naplaćivati naknadu
za ručnu prtljagu.
Pravni zastupnici su odlučili blokirati daljnju naplatu za ručnu prtljagu Spirit Air-a na način da ručnu
prtljagu proglase prijeko potrebnom.

6. Stjuard zrakoplovne kompanije JetBlue imao dramatičan izlazak iz aviona
Putovanje zrakoplovne kompanije JetBlue iz Pittsburgha do New Yorka u kolovozu 2010. godine
nije prošlo bez poteškoća. Stjuard Steven Slater je odlučio da mu je bilo dosta ljubaznosti prema
putnicima čemu je prethodila svađe sa jednim od putnika zbog uzimanja prtljage iz pretinca koji se
nalazi iznad glava putnika, prije potpunog zaustavljanja zrakoplova. New York može biti razdražljiv u
mnogim situacijama, no Steven je u ovoj situaciji zaključio da je za njega bila najbolja hitna evakuacija,
te je otvorio tobogan i spustio se sa dvije limenke pive na stajanku u svoj novi život.
Što putnici mogu naučiti iz ovoga? Zasigurno jako malo osim činjenice da trebaju pripaziti na stvari
koje mogu ispasti prilikom otvaranja pretinca za čuvanje prtljage koji se nalaze iznad glave.

5. Kina predstavila novi brzi vlak
U prosincu 2010, Kina je objavila brzinu nove generacije brzih vlakova CRH380A od
486 km/h. Spomenuta brzina premašuje brzinu japanskih bullet vlakova. Model koji
može prihvatiti 16 automobila trebao bi prometovati 2011. god. na popularnoj liniji
Peking – Šangaj, s prosječnom brzinom krstarenja od 380 km/h pri kojoj bi putovanje
od 1463 km koje danas traje 10 sati iznosilo četiri sata. Kineska željeznička mreže za
brze vlakove obuhvaća više od 7400 km i kao takva postavlja Kinu na vodeće mjesto
u svijetu, a planirano je da se sustav proširi na 16 000 km do 2020. Osim što ovaj
sustav čini putovanje dostupnim, praktičnim i brzim za sve stanovnike regije, on nudi
isplatljivije i brže vlakove za ostatak svijeta s mogućim dugotrajnim pozitivnim učincima na
populaciju i razvoj gospodarstva.

4. Novi cruiser jedva prošao ispod mosta
26 metara razlike u veličini naspram broda Oasis of the Seas čine Royal Karibi’s Allure
najvećim brodom na svijetu. Zbog svoje veličine, na povratku u matičnu luku Port
Everglades u blizini Fort Lauderdale, Florida, u listopadu 2010., brod je jedva prošao
ispod Storebaelt mosta. Svijet je držao dah kad je Allure uvlačila pomične dimnjake
te provukla se ispod mosta za 50 cm. Ipak, i dalje postoji zabrinutost zbog veličine
putničkih brodova na uštrb sigurnosti i isplativosti. Što je veći brod, manje je luka koje
su u mogućnosti prihvatiti brod te veličine odnosno nisu u mogućnosti opslužiti tisuće
putnika u tako kratkom vremenu. To također znači manje brodogradilišta koji mogu
popravljati takve brodove. Ujedno, ne treba puno da s toliko putnika, požar u strojarnici,
strašna oluja ili epidemije gripe stvore plutajući nered na moru.

3. Qantas Airbus A380 primorani na hitna slijetanja
Novi zrakoplovi Airbus A380, najveći svjetski komercijalni zrakoplov, debitirao je s mnogo
pažnje. To jest, dok se motor na Qantas avionu raspao u letu iznad Indonezije u
studenom 2010. Incident je izazvao pad polovice kućišta u zraku i oštećenje električnih instalacija,
hidrauličkog sustava, kontrole leta, i gorivih komponenata sustava. Srećom, piloti su
bili u mogućnosti napraviti sigurno slijetanje. Ali to dovodi u pitanje
velike nedostatke kod Rolls-Royce-motora i izazvao je prizemljivanje flote A380
Qantasa i Singapur Air-a. Qantas je stavio svoje avione A380 na ograničen broj
letova u tijeku inspekcije, dok su pokrenute tužbe protiv Rolls-Roycea. Ipak,
zrakoplovi nisu povučeni u cijelosti. Qantas očekuje da
će imati četiri zrakoplova vraćena u promet i očekuje veću isporuku istih.

2. Cruiser Carnival Splendor bespomoćan nasred Pacifika
Također u studenom 2010, požar u strojarnici ugasio je struju Splendora, koji je
prevozio 3299 putnika na udaljenosti od 240 km od zapadne obale Meksika. U
nedostatku električne energije za pokretanje klima
uređaja, kuhinjskih objekata, crpne opreme i ostalih potrepština, putnici
su izdržali duge dane i tamne noći, prije nego što su stigli tri dana
kasnije u San Diego. Putnici su dobili čeku velikom iznosu za svoje nevolje, a
brod sad prodaje svoj prostor za tjedan dana jedrenja na meksičkoj rivijere za
odlaske krajem veljače po jako niskoj cijeni od 439 dolara po osobi. Bilo bi pametno
da putnici ponesu energetske pločice i baterija za čitanje tijekom putovanja.


1. Skener cijelog tijela izaziva kontraverze

Skener cijelog tijela i unaprijeđeni fizički pretres potakli su gnjev putnika u zračnom
prometu i zauzeli novinske naslovnice u studenom 2010. Novi skeneri koji mogu
vidjeti jasno kroz odjeću sada su u pogonu u 68 zračnih luka diljem SAD. Putnici koji
ne žele biti skenirani mogu se odlučiti za fizički pretres. Američki mentalitet je tu priliku
iskoristio kao priliku da kažu Transportation Security Administration ide predaleko. Prosvjedi
na glavnim zračnim lukama na Dan zahvalnosti, međutim, nisu uspjeli. Većina putnika samo je željela
doći do izlaza. Airfarewatchdog.com istraživanje je pokazalo da više od polovine putnika podržava
dodatne mjere sigurnosti. Samo 36 posto ispitanika reklo je da su skeneri “veliko
zadiranje u privatnost”, a samo sedam posto bi se odlučilo za fizički preled. Tako da
skener cijelog tijela i dalje ostaje u upotrebi. Putnici će se morati naviknuti na te postupke
i biti svjesni toga prilikom kupovine karte..

Aviokarte.hr